5+1 dolog amitől függ a filmed ára

Mozgóképpel felkelteni a figyelmet, manapság elég hétköznapi dolognak számít. Az otthon elkészített 1.0-ás youtube videóktól kezdve, a tv reklámig minden elfér ezen a palettán, sőt jól megférnek egymás mellett. A céljuk ugyanaz:  kitűnni a millióból, felkeltve az érdeklődést. 

A film audiovizuális műfaj, tehát egyesíti magában a látványt és az akusztikai hatást, ezért fontos, hogy a kép minősége és tartalma mellett a hang minőségére is kellő figyelmet fordítsunk! Otthoni, csináld magad körülmények között is lehet jót alkotni (arányait tekintve azért sokkal kevesebbszer), most azonban arról fogok írni, hogyan alakul, miből tevődik össze az ár, ha úgy döntesz, megbízol egy filmes csapatot a kívánt anyag elkészítésére.

„Rendben, de mennyibe kerül?”  Ez a leggyakrabban feltett kérdés, mikor hozzánk fordulnak az ügyfelek, amire kizárt, hogy csípőből válaszolni lehessen! Továbbmegyek, nem lehet csomagajánlatokban gondolkodni, meg nagyságrendekben, meg tól-ig-okban. Hogy miért? 5+1 dolog, amitől erősen függ a filmed ára! Erről fogok Írni neked.

  1. Hol szeretnéd megjelentetni az anyagodat, filmedet?

Azt biztosan te is tudod hogy egy tv-ben sugárzott reklám, és egy facebookos videó között nagyságrendi különbségek vannak, persze nem feltétlen a minőségében, sokkal inkább az árában! Egy országos lefedettségű kereskedelmi csatornán nem a kkv-k reklámjait látjuk! Számunkra ez a megfizethetetlen kategória! Természetesen a reklámfilm gyártásába is átgyűrűzik az előbb említett nagyságrend. A színészek, statiszták drágábban dolgoznak, húzósak a zenei jogdíjak, drágább eszközökkel készülnek ezek a filmek, hangstúdiók/hangmérnökök dolgoznak a hangon, rendezők instruálják a szereplőket, és a gyártás hangolja össze a munkafolyamatot, amiben számos, itt nem említett szereplőnek van munkája kiemelten jó gázsiért. Sőt, az is előfordult már, hogy a gyártó cég arra kért hozzak tripla annyi lámpát mint amennyi szükséges, és állítsam is fel őket, hadd lássa a megrendelő nem habokba szórja a sok csilingelő forintot… És még csak a gyártási költségekig jutottunk, ami így is töredéke a megjelenési tarifáknak, a sugárzási díjaknak!
Ez a werkfilm egész jól érzékelteti, hogy mi zajlik a kulisszák mögött, amiből a végén lesz egy kb. 30 másodpercnyi hasznos anyag. Itt egy kisebb munka, egy kis költségvetésű internetes reklám forgatásába nyerhettek betekintést.

Egy tv reklámnál több milliós nagyságrendről lehet beszélni. Ha viszont mondjuk az internetre készül az anyag, ott nagyobb a mozgástér, olcsóbbak a díjak, és sokkal szabadabban szárnyalhat az alkotó kreatív fantázia. Eldönthetjük hogy színésszel dolgozunk, vagy a haveroddal puszira (én azért a színművészre beszélnélek rá!), hogy a lakásodban/műhelyedben vesszük fel az anyagot, vagy kibérlünk egy stúdiót. Sokszor egy jó ötlet messzebbre repít a neten mint a tv-ben futó reklámod! 
A vírusvideó amit itt megnézhetsz 40 millió emberhez juttatta el a megrendelő nevét, logóját. Nagy büszkeségem ez a munka:

Videó lejátszása

   2. Mi az ötlet?

Ha az az ötleted, hogy helikopterrel szálljon le a telephelyed udvarán Brad Pitt, és artikulálva ordítsa a céged nevét, miközben zsonglőrködik is a termékeddel, na ez drága lesz.

Ha egy youtuberrel szeretnéd ugyanezt, az olcsóbb lesz, viszont elképzelhető, hogy hatékonyabb. Ezek a srácok és csajok több százezres, akár több milliós követőtáborral bírnak, a rajongóknak pedig belőhető az életkora, érdeklődési köre…stb. Tehát, ha új brand-et szeretnél építeni ez lehet egy divatos és működő megoldás.

Ha egy székben ülve mesélnél hosszan a cégedről az olcsó lenne, de kit érdekel?
Szóval, az ötlettől nagyban függ az ár. Bruce Willis is reklámoz. Nem akarom tudni mennyiért!

Nagyon fontos kérdések az ötlet kivitelezésével kapcsolatban:

  • Egy helyszínen kell csak forgatni, vagy be kell járni Tolnát-Baranyát? Benzin, pályamatrica… 
  • Mi lesz a helyszín? Bérelni kell stúdiót, területet foglalni, vagy egyszerűen és olcsón megoldható a szabadban, esetleg a saját irodádban?
  • Hány napos a forgatás? Az eszköz kölcsönzők, szakemberek az esetek nagy részében napban számolnak.
  • Milyen eszközök szükségesek az ötlet megvalósításához? Kamera mozgatás, fénytechnika, hangtechnika…
  • Kidolgozott ötleted van, vagy segíteni kell? Szinopszis, forgatókönyv rendelkezésre áll-e?
  • Kellenek-e színészek, statiszták?

   3. Mennyire lesz „bonyolult” a film?

Majdnem olyan fontos kérdés, mint maga az ötlet, és annak kivitelezhetősége a pénz és a minőség tengelyén. Ha azt szeretnéd, hogy kis dobozokból pillangó szárnyakkal röpködjenek ki a termékeid, ezt nehezen fogjuk tudni 1 db kamerával megoldani. Hogy mit értek bonyolultság alatt: Kell-e például 2d vagy 3d animáció a filmbe? Kell-e feliratozni? Szeretnél-e a film alá zenét, és ha igen, milyet? Dolgozzon rajta egy zeneszerző, vagy elgitározod? Az árat nagyban befolyásolja az utómunka bonyolultsága is.

   4. Milyen a stáb?

Vannak sztárrendezők, sztár operatőrök, sztár csapatok. Ha velük készítteted el a filmedet, akkor jól muzsikál a céged! Ha egy telefonnal te magad rögzíted, az ingyen van, de abból nehezen lesz értékelhető és hasznos film. Persze ha zseniális az ötlet akkor működhet így is! Egy kezdő csapat biztosan olcsó, de nekik nincs még kellő tapasztalatuk, kapcsolati tőkéjük, hogy spórolni tudjanak neked, illetve a minőség sem garantált. Azonban a friss, fiatal látásmód szerintem megérdemeli az esélyt! Valahol középtájon érdemes válogatni, a nem túl olcsó, de nem is a túlárazott ajánlatok között. Egy másik posztban épp azt fogom szétszálazni, hogy mire figyelj, hogy ár/érték arányban jó stábot tudj választani. 

   5. Mekkora a terjedelme, milyen hosszú a film?

Jó anyagot létre lehet hozni pár másodperctől, hosszú percekig terjedően is. Egy átlagos youtube előtti reklám 3-10 mp, míg egy image film vagy egy vírusvideó lehet 3-6 perces is. Nyilvánvaló hogy a 3 mp-es anyaghoz nem kell annyit forgatni, nem kell annyi időt fordítani a vágásra, mint egy pár perces film esetében. Ellenben itt az ütős 5letet kell megfizetni!

Csak, hogy értsd, a kevesebb néha több: Fel lehet venni a lányod iskolai 2 órás előadását telefonnal, egyben, amit (most fogadok veled) soha nem fogtok megnézni, vagy meg lehet bízni egy csapatot, lehet vágatni belőle egy 3 perces klipet, amit minden karácsonykor könnyes szemmel fogtok újra és újra megnézni.

   +1 Mennyi pénzt szánsz rá, miből lehet gazdálkodni.

Az is egy járható út, ha a megrendelő mond egy összeget, amennyit költeni hajlandó. Ha ez az összeg mondjuk 300.000.- forint, ami azért nem sok ha filmről van szó, abból is össze lehet hozni egy ízléses képi világgal megjelenő, zenei betétekkel tarkított klipszerű image filmet. Erre büszke leszel, szívesen osztják majd az ismerőseid, vagy örömmel hirdeted vele magad, a vállalkozásodat, a termékedet.

 

Nagyon fontos mindezek mellett, hogy ökölszabályok nincsenek ebben a műfajban, a fent említett szempontok miatt. Ezekre viszont akkor derül fény, ha létrejön egy beszélgetés, ahol elhangzik mit szeretnél Te kedves megrendelő, és az is, hogy mit-mennyiért, mennyi idő alatt lehet megvalósítani. Minél kidolgozottabb, pontosabb az előkészület, minél kevesebbet kell improvizálni a forgatás, vagy az utómunka közben, annál profibb lesz a munka, annál inkább fog hasonlítani a közösen megálmodott filmre. Ha van egy elfogadott forgatókönyv, egy közösen kiválasztott helyszín, közösen kiválasztott szereplő, egy pontról-pontra meghatározott forgatás, akkor ott nem történhet meg, hogy menet közben kell változtatni a koncepción, ami növelheti a költségeket, ahogy az sem történhet meg, hogy az óradíjas vágónak 5-6-szor kelljen átvágnia az anyagot. Nagyon fontos a folyamatos együttműködés közted és köztünk! Sok sikert!